29.9.05

Langzamer in de spits

Volgens De Telegraaf heeft de verladersorganisatie EVO het voorstel gedaan om in de spits maximaal 80 km/u toe te laten op rondwegen in de randstad. Mooi, omdat we die snelheid waarschijnlijk toch niet halen (gesteld dat de gewoon doorstromende rijbanen natuurlijk wel door kunnen rijden met 100 of 120 km/u, net wat de geldende snelheid is) kan dat nauwelijks een limiet worden genoemd. De snelheid zou hiermee gelijkmatiger zijn waardoor de overlast voor omwonenden wordt verminderd.

28.9.05

Amsterdam probeert SUV's te weren

Na Nijmegen gaat Hanja Maij in Amsterdam proberen SUV's en luxe auto's te weren van de grachten. De parkeervergunning wil de gemeente niet meer verlenen aan deze voertuigen, volgens het Plan Luchtkwaliteit 2005. Heeft de bestuurder niet het nut begrepen van roetfilters voor dieselauto's (die kunnen verplicht worden gesteld - by the way - een eerder plan stelde eisen aan vrachtwagens in het centrum van Amsterdam, hoe staat het daarmee)? Hoe gaat het met SUV's die hybride zijn, zoals de Lexus RX400? Wederom een staaltje van bestuurlijke kortzichtigheid zonder resultaat.

23.9.05

Geen steun ANWB meer voor rekeningrijden

De ANWB bindt in op gebied van kilometerheffing. Reden is het gebrek op uitzicht op een eerlijk systeem van deze belasting op knelpunten. ANWB-directeur Van Woerkom verwacht dat ook andere organisaties die in de Commissie-Nouwen hebben gezeten het voorbeeld volgen. Hiermee valt de basis onder het voorstel weg en daarmee het publieke draagvlak dat eerder was ontstaan.

22.9.05

Nog even dat ballonnetje van Groen Links... en andere dieselissues

Groen Links wil dat de dieselprijs flink omhoog gaat om het verkeer beter te kunnen 'regelen' en om de uitstoot van fijn stof te verminderen. Ik vrees dat dit een vorm van water naar de zee brengen is. Uiteindelijk gaat namelijk voor het grootste deel niet de berijder de rekening betalen, maar zijn werkgever. De afstandrijder is over het algemeen een zakelijk rijder en deze heeft niet altijd alternatieven om te rijden. Verschillende prijsverhogingen hebben aangetoond dat er een geringe prijselasticiteit bestaat als het gaat om autogebruik. En als het gaat om terugdringen van fijn stof als nadeel van dieselauto's: zorg gewoon voor een snelle stimulering van roetfilters in nieuwe auto's (dat gebeurt al bij veel merken) en vooral de na-inbouw hiervan in personenauto's, maar zeker ook vrachtwagens en bussen. Dat is effectiever dan welk prijsmechanisme ook.

VVD is de weg kwijt met rekeningrijden

Eigenlijk is het te triest voor woorden, maar aan de andere kant ook weer goed te zien dat een politieke partij in staat is de realistische kant van het rekeningrijden in te zien. Nadat rekeningrijden in de plannen van de regering op de lange baan is geschoven is Jozias van Aartsen duidelijk geweest: de VVD wil rekeningrijden niet ondersteunen, omdat het te duur is. Dit is in tegenspraak wat verkeerskamerlid Hofmans van deze partij altijd heeft verkondigd. Nu draait Van Aartsen dit enigszins terug door te stellen dat hij niet tegen is als de prijs van de inning omlaag gaat, maar toch... In ieder geval kan hier niet worden gesproken over standvastige politiek.