22.12.05

Melbourne aan de tolheffing

De Australische stad Melbourne heeft tol geïntroduceerd in de stad en aan de toevoerdende snelwegen. Het heeft wat weg van de Londense Congestion Charge: de auto wordt geregistreerd en vervolgens moet op verschillende manieren pakweg 6 euro worden betaald. Zo niet, dan volgt een acceptgiro met boete. Simpel en doeltreffend. De files schijnen er niet (meer) te zijn...

Fijnstof: is de schade wel aan te tonen?

Onderzoek wijst uit dat het aantal doden door fijnstof nauwelijks aan te tonen valt, iets dat ook eerder al wel werd geconstateerd. De politiek en het grote publiek lijkt hiervan echter minder overtuigd, gezien de schijningrepen in verkeer en bouwprojecten. Ook Amerikaans onderzoek toont aan dat fijn stof in de loop van de tijd eerder daalt dan stijgt en hier en daar zelfs niet boven het natuurlijke niveau uitkomt. Wat niet betekent dat we er geen aandacht voor moeten hebben. Wel moet gerelativeerd worden wat de bronnen zijn. In Rotterdam is de scheepvaart bijvoorbeeld goed voor een groot deel van de fijnstofvervuiling (punt 7), waar het verkeer met onder andere 80 km/u-zones wordt aangepakt. Ook schijnt de vermindering van de luchtvervuiling van Overschie voor een groot deel te danken te zijn aan maatregelen op Rotterdam Airport en niet aan de ingestelde 80 km/u-zone op de A13.

21.12.05

Vijf rijbanen op A2

Kijk, dat moet opschieten worden... RTV Utrecht weet te melden dat de provincie in plaats van vier vijf rijbanen wil hebben tussen Maarssen en Holendrecht bij Amsterdam. Voor de doorstroming is het zonder meer beter, nu slibt het op drie al zeer regelmatig vast. Voorspelling: Holendrecht gaat in dit geval in de toekomst een knelpunt/ file-oorzaak worden.

20.12.05

Tweede Kamer gaat los op rekeningrijden

De Tweede Kamer stemt in met de nota Mobiliteit. Dat betekent dat op termijn de kosten van het wegverkeer meer worden berekend per kilometer, waarbij de BPM en andere vaste belastingen worden verminderd. De totale opbrengst van de kilometerheffingen komt ten goede aan het wegenfonds (zonder dat algemene middelen worden gekort) en de heffingskosten mogen niet boven de 5% uit gaan komen. Let op: het lijkt erop dat er nog een haalbaarheidsonderzoek op dit gebied gaat plaatsvinden. De kogel is echter door de kerk, zo lijkt het.

15.12.05

Opbrengst rekeningrijden naar infrastructuur

In de Tweede Kamer is een motie ingediend waarbij wordt aangedrongen om de opbrengsten van rekeningrijden helemaal te besteden aan verbetering van de infrastructuur. Gezien de doelstelling van rekeningrijden, namelijk duurzame verbetering van bereikbaarheid van de steden, is dat uiteraard de enige logische voorwaarde om achter rekeningrijden te staan. Uiteraard in combinatie met het loslaten van allerhande vaste lasten die momenteel aan het autorijden zijn gekoppeld.

8.12.05

Nu even in de lucht...

Overlast en vertragingen verminderen. Het speelt niet alleen op de weg, maar ook in de lucht. Een promotie-onderzoek bij TU Delft heeft uitgewezen dat het mogelijk is de landingsbewegingen van vliegtuigen (rond Schiphol) efficiënter af te werken. Daardoor kan de doorstroming versnellen en de overlast worden verminderd. De bewegingen en de coödinatie die hiervoor nodig zijn, vergen wel meer van de piloten en de luchtverkeersleiding.

6.12.05

Toch rekeningrijden doorontwikkelen?

Dit is me blijkbaar ontgaan, maar mijn collega's van Nieuwsblad Transport hebben een bericht geplaatst dat minister Peijs rekeningrijden toch moet gaan voorbereiden. Ook op de website van Verkeer en Waterstaat is hiervan niets terug te vinden. Het is wel iets om in de gaten te houden...