29.5.06

Compact rijden op stadsringen van de baan

Volgens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat het compact rijden, maximum snelheid van 80 km/u en smalle rijstroken, niet door. De voordelen die die met zich mee zou brengen worden te laag ingeschat. Ook is er gekeken naar de praktische uitvoerbaarheid van de maatregel.

Plans to limit the speed around the four big cities to 80 km/h in combination with more but narrower lanes are abandoned. The advantages (lower pollution, less congestion, increased safety) were less estimated than the downsides: increased travel time, more accidents, maintaining the limits.

28.5.06

"Klassen voor snelheid ook naar veiligheid vertaald"

Ook in de Verenigde Staten vindt een 'uitverkoop' plaats van tolwegen. Deze zijn tegen betaling sneller en veiliger dan de onbeheerde traditionele wegen. Er ontstaat een discussie over een 'klassenveiligheid' op deze wegen: veilige, snelle tolwegen tegen de minder veilige maar gratis te gebruiken secundaire wegen. De politiek zou namelijk niet of nauwelijks geïnteresseerd zijn in de mensen die het zich niet kunnen veroorloven de tolwegen te gebruiken. Zelfs als zij veel geld kan innen door de verkoop van de concessies voor tolwegen.

In the United States, there starts a discussion about the safety on secundary roads as toll roads are becoming safer and often outsourced. People that can not afford to use the faster and safer toll roads have to travel via the unsafe secundary roads. Even when the government received a lot of money through the sale of the 'road rights'.

25.5.06

"Rekeningrijden moet integer worden ingevoerd"

Rekeningrijden is in Engeland alleen acceptabel als het integer wordt ingevoerd, dus rekening houdend met vermindering van andere belastingen en mogelijke mindere draagkracht van mensen. Investeringen in openbaar vervoer als realistisch alternatief moeten worden gedaan. Ook moet de politiek stabiel zijn en niet de doelen verschuiven zoals in Londen gebeurde. Daar startte men met de toezegging dat de belasting jarenlang GBP 5 zou zijn, maar deze is nu al tot 8 opgeschroefd en geluiden worden gehoord om de Congestion Charge naar 10 pond te verheffen.

Road Pricing should be integer, in combination with other tax reductions. There should be investments in public transport as a realistic alternative. The targets should not move as happened with the Congestion Charge in London, that increased from 5 to 8 pound in a short time, probably further to 10.

24.5.06

Hogere fietsenverkoop bij stijgende benzineprijs

Het bewijs is geleverd: in de Verenigde Staten stijgt de verkoop van fietsen door de hogere benzineprijs. Hoewel op bescheiden schaal willen de Amerikanen zich best inspannen om de auto te laten staan en het geld voor de benzine in de zak houden. Vooral hybride fietsen zijn populair voor woon-werkverkeer.

Americans buy bicycles when the fuel prices increase. The higher fuel prices are an incentive to cycle to work. Specially hybrid bikes are popular.

Ligfiets als alternatief voor auto in woonwerkverkeer...

"De investering van US$1000 in de ligfiets heb ik al lang weer terugverdiend", is de mening van een Amerikaanse leraar die iedere dag de 23 mijl woon-werkverkeer aflegt met een ligfiets. Niet alleen hoeft hij geen benzine te tanken, ook is een investering in sport (zowel de inspanning als de tijd) niet meer nodig.

"I have return on my investment in the recumbent bike", is the opinion of a teacher who travels 23 miles a day to get to work on a recumbent bike. He does not need to invest in a gym (efforts and time) or fuel.

Doetinchem geeft fietsers voorrang

Grote borden bij de invalswegen van Doetinchem maken duidelijk dat de fiets voorrang gaat krijgen. Voor een deel zal dit het gevolg zijn van een eerder onderzoek van de gemeente in samenwerking met de Fietsersbond. Dit wordt mogelijk gemaakt met ingrepen op verschillende plaatsen in de stad. Op deze manier kan het gebruik van de fiets worden gestimuleerd. Als extra steun in de rug lijkt het er ook op dat de gemeente het betaald parkeren in de gemeente verder gaat invoeren, onder andere op de Varkensweide. Dat zorgt ervoor dat het erg lastig gaat worden om voor langere duur (gratis) in het centrum de auto kwijt te kunnen.

Community Doetinchem is going to facilitate priority to cyclists. This should stimulate bike use in town. Also, paid parking is going to be extended, including the big parking Varkensweide.

Geld van Zuiderzeelijn tegen files A1/ A6

Minister Peijs heeft een streep gezet door de plannen voor de Zuiderzeelijn, daarmee de woede van de noordelijke provincies op zich halend. Zij wil het geld van dit openbaar vervoerproject inzetten om de files tussen Amsterdam en Almere te verminderen.

Minister Peijs is not continuing the project Zuiderzeelijn, a fast train connection between Amsterdam and Groningen. The northern provinces are angry. She wants to relocate the resources to solutions reducing the traffic problems between Amsterdam and Almere.

"Rekeningrijden alleen toepassen bij opstoppingen"

Een ingezonden brief in The Financial Times wijst erop dat rekeningrijden alleen zou moeten worden toegepast bij knelpunten en alleen op de tijden dat het verkeer opstopt. Alle andere vormen van beprijzen van wegen (waar het verkeer dus gewoon door kan rijden) is een oneigenlijk gebruik van het middel en feitelijk komt het neer op belastingheffing omdat het niets reguleert.

"Road Pricing should be used at congestions only", is the message of a Letter to the Editor of the FT - in all other cases it is just another tax not contributing to any solution of traffic jams.

21.5.06

Groen licht voor duur Engels rekeningrijden

In Engeland wordt serieus gedacht aan rekeningrijden. Van GBP 1,34 per mijl op de duurste wegen op het drukste moment (dat kan automobilisten volgens de bron overigens GBP 16.000 per jaar kosten) tot twee pence per mijl ergens op het platteland op een rustige tijd. Dat kan er dus flink inhakken... en eens zien hoe de Engelse regering dit aan gaat pakken, aangezien een echt solide oplossing meestal niet het sterkste punt is van de eilandbewoners (zie het Londense systeem waar je zelf moet gaan betalen voor elke dag dat je in de stad bent, overigens wel goedkoop omdat dan alleen de signaleringsfunctie hoeft te worden gerealiseerd zonder echt de betalingstransactie mogelijk te hoeven maken).

Overzicht van rekening-experimenten

Een leuke post: wegbeprijzing is de beste manier om de ruimte te verdelen. Met links naar bronnen met meer informatie over rekeningrijden dat op verschillende plaatsen in de wereld is ingevoerd.

Arnhem - Nijmegen wordt ook probleemregio

De regio Arnhem-Nijmegen slibt dicht en zal waarschijnlijk over een jaar of vijf stilstaan. Okay, trajectcontrole is er al ingeïnstalleeerd dus de tolheffing is geregeld (A12, Velperbroek - Waterberg vv, maximum 100 km/u). En blijkbaar is er een voornemen eerst in invalswegen te investeren in plaats van in drempels en ander remmend ongerief.

1.5.06

Ondanks beloften hogere autokosten verwacht

In Schotland heeft men al berekend dat het invoeren van rekeningrijden in Engeland de gemiddelde autokosten met 20 pond zal doen stijgen.

Race met zonneligfietsen

De ligfiets kan een goede hulp zijn om het woonwerkverkeer zonder files af te leggen. Vooral de overdekte exemplaren kunnen hiervoor worden ingezet. Het gewicht wordt nu al vaak gecompenseerd door een elektrische motor. In de Verenigde Staten wordt een race met zonnefietsen georganiseerd, waarbij de elektromotor wordt aangedreven door zonne-energie. Ja, er moeten pedalen aan de voertuigen zitten, maar het is niet helder waar de voornaamste aandrijving vandaan komt.

Voorburg mag sneller!

Het 'station Voorburg' kan bij het uitrijden van Den Haag letterlijk sneller worden gepasseerd. In juni wordt de maximum snelheid op de A12 verhoogd van 80 naar 100 km/u. Zowel de argumenten om deze lagere snelheid in te voeren: verminderen van files en verminderen van luchtvervuiling, bleken niet uit te komen. De andere trajecten blijven vooralsnog wel voorzien van de lagere maximumsnelheid.