29.6.06

Nederlandse autorijder krijgt rekening verbeteringen

Naast rekeningrijden probeert de Nederlandse regering de automobilisten nog meer geld uit de zakken te kloppen. Er moet betaald gaan worden voor verbeteringen aan knelpunten. Het gaat volgens de opsomming om ontbrekende stukjes weg als de A15 tot de Duitse grens, de verbinding A6-A9 en dergelijke - maar gaan deze dan ook buiten het rekeningrijden vallen? Dan betaal je immers dubbele heffing over het stuk weg!

Snelheidscamera's minst bevorderlijk voor veiligheid

De Britten hebben een leuk onderzoek gehouden, waaruit blijkt dat snelheidscamera's van alle middelen het minst de veiligheid vergroten. Deze leiden de aandacht af van het verkeer en de gevaarlijke situaties. Een onderzoek onder 2000 automobilisten toonde een voorkeur voor snelheidsafhankelijke verlichte waarschuwingen, aanduidingen op de weg, zelfs drempels en op de tiende plaats de camera's.

Weer Londense Congestion charge: geavanceerd

Londen wil de congestion charge meer geavanceerd gaan heffen. dat betekent dat dit automatisch gaat worden afgeschreven van een prepaid account, en wordt gediffentieerd naar de vervuilingsgraad en het tijdstip waarop de auto wordt gebruikt. Spitsgebruikers zouden tot GBP20 moeten gaan betalen...

Britten steunen rekeningrijden ineens

De Britten volgen de ANWB in het omdraaien van houding tegen rekeningrijden: de RAC heeft onderzocht dat tweederde van de Engelsen nu rekeningrijden ondersteunt om knelpunten op te lossen. Het moet niet alleen in het centrum van steden worden geheven en er moeten inspanningen komen als investeringen in het openbaar vervoer en regelingen met werkgevers om woon-werkverkeer aantrekkelijk te houden.

Alarmfase voor Bredase bereikbaarheid

Na de regio Arnhem-Nijmegen heeft nu ook Breda aan de bel getrokken voor bereikbaarheid Nu het probleem op de A27 bij Gorinchem wordt aangepakt vreest de stad dat Breda de nieuwe bottleneck wordt. Ook richting Den Haag bestaan er nog steeds bereikbaarheidsproblemen voor het verkeer.

25.6.06

Is rekeningrijden wel een oplossing voor Liverpool?

De gemeenteraad van Liverpool vindt dat zij met de rug tegen de muur staat voor het invoeren van een congestion charge in deze stad en gedwongen wordt door de regering. Het probleem van het verkeer wordt wel groter, maar vrees bestaat dat het gewoon een lastenverhoging is.

4.6.06

Engeland: boetes Congestion Charge probleem voor bedrijven

In verschillende landen wordt nagedacht over rekeningrijden en andere vormen van tolheffing die het verkeer zou moeten beïnvloeden. Een groot probleem blijkt in Londen te bestaan uit het niet betalen van de congestion charge door de combinatie van de bestuurder die niet zelf het initiatief neemt om te betalen en het bedrijf (waarvan het wagenpark van een minimale grootte moet hebben) niet is aangesloten op een geautomatiseerd systeem. Dit zorgt bij het Engelse bedrijfsleven voor een hoge kostenpost omdat de boetes worden opgelegd - deze zijn fors. Overigens is in Edinburgh het congestion chargeplan weggestemd maar het bestuur wil energie steken in betere uitleg over de voordelen ervan.

In several countries, there are thoughts about road pricing and congestion charges. For companies, the biggest problem of the London-type congestion charge are the fines for not paying. As the automatic scheme for (bigger) fleets is not very widespread, the drivers still are responsible to realise the payment on the day they were in London. If they don't the costs run high. By the way - in Edinburgh, the congestion charge has been voted off.