31.7.06

Nieuwe technieken bestudeerd voor Congestion Charge Londen

De Congestion Charge in Londen zal over enkele jaren op een andere manier kunnen worden geïnd dan nu het geval is. In 2009 loopt het contract met de huidige exploitant af en dat moment wordt gezien als een manier om de belasting anders te innen. Er loopt sinds het begin van dit jaar een proef in Southwark, waar 500 auto's met een badge zijn uitgerust. Deze wordt door infraroodbakens gescand. Via een tegoed of zelfs een OV-kaart (in Engeland Oyster Card zou het geld kunnen worden overgemaakt. Duidelijk is wel dat de betrouwbaarheid en de veiligheid van zo'n nieuw systeem belangrijke criteria worden.

Galileo zou rekeningrijden mogelijk moeten maken

Het rekeningrijden, waarbij de gebruikers van auto's per afstandseenheid betalen in plaats van een vaste bijdrage, kan goed mogelijk worden met Galileo. Deze Europese navigatie kan vanaf 2014 in Engeland een goede basis geven om het verkeer te volgen en de rekening te presenteren. Het is alleen de vraag of een regering die zich opnieuw wil laten kiezen zich populair maakt met deze langetermijnplannen die niet echt populair worden ontvangen op het moment.

Internationale aspecten van rekeningrijden

In de Verenigde Staten is in 2003 een congres geweest over kilometerheffing. De papers zijn verzameld in de proceedings als eindrapport van het comité over kilometerheffing (PDF). Aan de orde komen enkele cases als de Congestion Charge in Londen en de Verenigde Staten, technische aspecten en bestuurlijke/ maatschappelijke invalshoeken.

"Fout om spoor en vervoerstaken te scheiden"

Engeland liep voorop met de scheiding van infrastructuur en vervoersdiensten op het spoor. De Tories laten weten dat dit wellicht een fout is geweest die de kosten heeft doen oplopen terwijl de dienstverlening achteruit gaat. Tot 2014 zal de capaciteit van het spoorwegnetwerk niet groeien, maar zullen er wel 30% meer passagiers komen, zo is de verwachting. Door de vrije marktwerking zal de prijs om met de trein te reizen stijgen, terwijl de politiek door kilometerheffing juist mensen op de drukke tijden uit de auto wil krijgen. En dat gaat niet samen.

Congestion charge in Leeds: eerst openbaar vervoer

In Engeland is de discussie over tolheffingen duidelijk op verschillende niveaus losgebarsten en ook Leeds wil iets doen aan het verkeer. Congestion Charge naar Londens voorbeeld lijkt daarbij voor de hand te liggen, maar een voorwaarde voor elke verkeersmaatregel is wel dat in openbaar vervoer wordt geïnvesteerd. In deze stad ligt het mislukte project Supertram nog vers in het geheugen. "En zolang er geen behoorlijk alternatief is, zullen mensen de auto blijven - en moeten blijven - gebruiken", is de algemene opvatting.

Wales groeit harder en het verkeer ook

Wales heeft te kampen met een positief fenomeen: economische groei. Dat brengt transportproblemen met zich mee: sinds de jaren '80 is de afstand van de woonplaats naar het werk met 50% gegroeid. Tolheffing is echter alleen in samenhang met landelijke politiek een mogelijkheid, zo stelt men daar. De lokale gemeenschap moet eraan werken om te komen met een geïntegreerde verkeersvisie, waarin een duidelijke plaats is voor 'duurzaam vervoer' als fiets en openbaar vervoer naast de auto's.

13.7.06

Start van GPS-kaart voor fietsers in Nederland

Het initiatief van de Fietsersbond om een GPS fietskaart van Nederland te maken heeft de aandacht getrokken van de Washington Post. De Fietsersbond was het een doorn in het oog dat voor automobilisten wel routeplanners waren, maar dat fietsers het geheel zonder deze navigatiehulp moesten doen . In eerste instantie werd aan fietsers gevraagd om de provincie Utrecht in kaart te brengen (ja, letterlijk!). Daarbij werden ook eigenschappen als verharding meegenomen. Het resultaat is een routeplannervoor fietsers die op het eerste gezicht goed werkt en adequaat de weg wijst, op dit moment alleen nog in de provincie Utrecht. Aan uitbreiding in andere delen van Nederland wordt gewerkt.

12.7.06

"Ligfietszadel is comfortabeler dan die van de auto"

In de Verenigde Staten zorgen de stijgende benzineprijzen voor een grotere aandacht voor alternatieven. Zo wordt er regelmatig in Washington een tocht voor ligfietsenthousiasten gehouden. Deze mensen zien in de ligfiets een serieus alternatief voor de auto en dat is het vaak ook. Voor het comfort hoef je het vaak niet te laten: een ligfietszadel is volgens een van de deelnemers net zo comfortabel zo niet comfortabeler als dat van een auto. En wie mee wil fietsen: iedere zaterdagochtend vertrekken de Washington Happy and Independent Recumbent Lovers voor een 24 mijl lange (of korte) tocht.

Effectiviteit van rondwegen betwijfeld

In Engeland heerst twijfel over de effectiviteit van rondwegen. Van een aantal plaatsen wordt namelijk al een of enkele jaren na opening de berekende capaciteit voor 2010 gehaald. De wegen trekken blijkbaar extra verkeer aan. Toch ontlasten ze vaak het centrum van de stad. In een enkel geval bleek het extra verkeer trouwens afkomstig van een nieuwbouwwijk. In Engeland wil men toch voorzichtig zijn met het aanleggen van nieuwe rondwegen.

Parkeren bij winkels kan veel beter

Onder het mom van parkeerregulering bezorgen veel gemeenten winkeliers en automobilisten hoofdbrekens door hoge parkeertarieven, gecombineerd met slechte bereikbaarheid. Het beste is volgens de detailhandel goedkopere parkeerplaatsen bij het centrum, eventueel net buiten het centrum, met een goede shuttlebus naar de winkels. Grotere winkels zouden zelfs buiten het centrum kunnen worden geplaatst. Per saldo kan het effect positief zijn.

11.7.06

A6-A9 en 80 km/u-zones besluiten later

De besluiteloosheid is troef in de regering, lijkt het nog altijd. Zeker als het op infrastructuur aankomt, lijkt uitstellen de favoriete oplossing. Geen oplossing eigenlijk. Nu kan nog geen besluit worden genomen over het traject van de A6-A9, die het spitsverkeer aan de oostzijde van Amsterdam moet verlichten, dat kan wel wachten tot september. By the way, ook het besluit over de 80 km/u-zones wordt tot die tijd uitgesteld. Dat zou in juni komen, of leveren de boetes lekker wat op?

3.7.06

Nog een Amerikaan die de ligfiets ontdekt

De stijgende bezineprijzen zetten de Amerikanen aan het denken. Zij doen de auto er steeds vaker uit en zoeken naar alternatieven. Zo is er de ligfiets, die goed voor woonwerkverkeer kan worden gebruikt. Daarbij is het in de Verenigde Staten vaak duidelijk dat de wijken en de steden zijn onworpen rond auto's, maar volgens deze man is het met de fiets goed te doen. Zijn driewielige ligfiets gaat net zo snel over de vijfbaans autoweg dan meninge auto tijdens de spits.

Brits rekeningrijden: er moet wel iets tegenover staan!

Britten zijn niet tegen rekeningrijden, op voorwaarde dat er iets tegenover staat dat de al bestaande lasten verlicht. Het systeem moet fair zijn. In dat opzicht is het inderdaad een koehandel zoals het erop lijkt. Het mag niet zo zijn dat de prijzen van congestion charges of tolgelden alleen maar een lastenverzwaring inhouden. Dat er echt iets moet gebeuren blijkt wel uit de noodkreet van Network Rail, die GBP 7 miljard wil hebben om iets te doen aan de chronische overbelasting van het treinennetwerk, waarbij de komende tien jaar volgens verwachting de bezettingsgraad van treinen flink zal toenemen.

Londens verkeer ondervindt meer vertraging

Het verkeer in Londen ondervindt ondanks de congestion charge meer hinder van vertragingen. De gemiddelde rit liep een vertraging op van 1,6 minuut per kilometer, waar dat vorig jaar 1,3 minuut per kilometer was. Goed nieuws was er ook te melden: het gebruik van bussen steeg met 38% en dat van de fiets met 23%. Mensen kijken dus wel meer naar alternatieven.