28.9.06

Vrachtwagens te zwaar belast in Australie

Bij invoering van rekeningrijden in Australië worden de vrachtwagens te zwaar belast door een fout in het concept van de berekening van deze last. De commissie die uiteindelijk de berekening heeft geleverd distantieert zich van ieder advies. Het is een gecompliceerd proces om de berekening te veranderen. De conpensatie van de zware lasten voor het gebruik van de wegen wordt nu gezocht in verlichting van de brandstofprijzen.

25.9.06

Investeringen nodig voor rekeningrijden rond Birmingham (UK)

In Engeland gaat de discussie momenteel rond Birmingham hard. Daar is onlangs een onderzoek gepresenteerd dat rekeningrijden presenteert als dé oplossing tegen de opstoppingen. Een forumdiscussie onder het bedrijfsleven toont echter aan dat de relatie met de economie duidelijk aanwezig is. Er wordt wel geroepen dat investeringen in het openbaar vervoer moeten komen omdat anders het hele plan in feite alleen een belastingverhoging zal zijn.

Mobiliteit auto's loopt vast, investeringen OV op halt

In Coventry is ook al een onderzoek gehouden dat aan moet tonen dat de automobilisten zichzelf vastrijden in de komende jaren, maar de roep om rekeningrijden wordt ook daar niet vergezeld met investeringen in openbaar vervoer ter vervanging of als alternatief voor de auto. En dat is inconsequent beleid bij onze eilandburen in Engeland. In de bewuste regio is namelijk een sneltram afgeblazen en staat vernieuwing van rijtuigen voor treinen aan het einde van de investeringsjaren. Niets nieuws onder de zon dus, omdat rekeningrijden daar wel om de hoek kijkt.

19.9.06

Flexibele verkeersdrempel die werkt voor lichte voertuigen

Zou mijn kruistocht tegen onterecht zware/ hoge/ steile/ grote drempels op de wegen enig resultaat hebben? Ik kwam op het internet deze flexibele verkeersdrempel tegen. Deze werkt als een drempel voor lichtere auto's, maar blijft vlak voor vrachtauto's, autobussen en de brandweer. Doordat het als een module is opgebouwd, kan hij gemakkelijk worden geïnstalleerd en mogelijk zelfs worden verplaatst als hij op een bepaalde plaats niet meer nodig is. Voor omwonenden is deze drempel een verlichting, maar ik denk dat ook lage auto's door deze drempel minder schade zullen oplopen.

Mobiliteit ook in de toekomst hoog op de agenda

Het mag duidelijk zijn dat mobiliteit in de Rijksbegroting de warme aandacht heeft gekregen. Het blijft bovendien een belangrijk issue de Nederlandse wegen in beweging te houden. Verder is er eigenlijk weinig nieuws onder de zon. Ja, de HSL Zuid wordt belangrijk genoemd voor het binnenlandse en internationale vervoer. Het onderhoud aan de wegen blijft hoog op de agenda staan. Rekeningrijden ook. Openbaar vervoer wordt versterkt - in de grote steden. Het woord 'fiets' als middel voor de korte afstand zoek ik echter zonder het te vinden. Terwijl daarmee veel problemen op gebied van veiligheid en milieuverontreiniging kunnen worden opgelost. Juist, de moeders die de kinderen naar school brengen en de boodschappen doen en daarbij zorgen voor veel kleine, vervuilende ritten die bovendien leiden naar omgevingen die dan 'onveilig' worden genoemd.

13.9.06

Verkeerslichten op knipperen - betere doorstroming

Nabij het centrum van Woerden ligt een 'knoop' van 4 T-kruisingen ter hoogte van de Snellerbrug. De situatie daar liep vast, omdat er lange wachttijden ontstonden en het verkeer te druk was. De gemeente Woerden heeft als proef de verkeerslichten laten knipperen en de autorijbanen versmald, waarbij per saldo de voorstorteervakken zijn vervallen. De eerste resultaten zijn positief: de doorstroming verbetert. De fietsers kunnen door het verwijderen van de voorsorteervakken een rustmoment in het oversteken inbouwen. De proef duurt enkele maanden, daarna besluit de gemeenteraad of de situatie wordt voortgezet en de kruising 'definitief' wordt aangepast.

Belgische minister trekt geld uit voor fietspaden

De Minister van Mobiliteit in België trekt geld uit voor fietspaden in enkele grote steden als Mechelen en Turnhout. In totaal gaat het om 18 kilometer. In totaal gaat deze investering die het gebruik van de fiets stimuleert 3,8M EUR kosten.

11.9.06

Provincie Utrecht wil parallelsnelweg A2

De provincie Utrecht wil een snelweg parallel aan de A2 leggen, die van Breukelen naar Lexmond voert, langs Woerden. De weg moet worden voorkomen dat de provincie dichtslibt. Deze weg zou dan het Groene Hart geheel doorkruisen.

10.9.06

Week van de mobiliteit ook in Nederland

Groningen is een van de steden die meedoet aan de Week van de Mobiliteit die van 16 tot en met 22 september wordt gehouden. Die bijdrage staat trouwens nog niet op die site vermeld. Het thema van de Week van de mobiliteit is Climate Change. Uiteraard worden alternatieve manieren van vervoer gepromoot, onder meer door het inzetten van een autovrije dag.

Parkeertarieven groeien sneller maar remmen mobiliteit niet

In Utrecht gaan per 1 januaride parkeertarieven van de gemeentelijke plaatsen omhoog maar de automobilist hoeft niet te rekenen op betere alternatieven in de vorm van openbaar vervoer. De tarieven in de particuliere parkeergarages blijven voor zover het ernaar uitziet overigens gelijk. Behalve dat de tarieven omhoog gaan worden ook parkeerplaatsen opgeheven, onder andere op het St. Janskerkhof, in dat geval om plaats te maken voor terrassen. Er zijn trouwens wel alternatieven, maar de kosten wegen al niet altijd op tegen het parkeergeld, laat staan het (on)gemak doordat aanvullend met openbaar vervoer moet worden gereisd (en daarmee tijd verloren gaat).

4.9.06

N50 drie maanden dicht - en dan???

De N50 tussen Emmeloord en Zwolle staat bekend als gevaarlijk. Om deze situatie te verbeteren wil Rijkswaterstaat deze weg tussen oktober en december 2006 onder handen nemen en daarvoor helemaal afsluiten voor het verkeer. De weg gaat uitgevoerd worden in drie rijstroken afwisselend voor de richtingen, waardoor gelegenheid ontstaat om te passeren. De weg is druk en het verkeer zal flink moeten omrijden om van Zwolle naar Emmeloord of andersom te komen. In feite zal men moeten omrijden via het oosten: de A28 volgen tot Meppel en de A32 naar Herenveen nemen, eventueel gevolgd door de A6 naar Joure/Emmeloord. Of omgekeerd natuurlijk. Ander alternatief bestaat uit kleinere parallelwegen, maar of die met het drukke verkeer (en eventuele ongevallen) sneller zijn, dat is de grote vraag.