27.12.06

Engeland worstelt met rekeningrijden

Rekeningrijden in Engeland is een interessante discussie, waarnaar een onderzoek is gehouden dat wel de moeite van het bekijken waard is. Conclusies en overwegingen zijn onder meer:

  • Op dit moment wordt ad hoc aan rekeningrijden gedaan in steden en gebieden of op delen van wegen

  • De samenhang daarbij is momenteel ver te zoeken

  • Hoewel overal in Europa experimenten zijn gehouden ontbreekt een referentiekader voor integraal beleid voor een land

  • Draagvlak op regeringsniveau is belangrijk, maar zeker ook communicatie. Daarop is het in 2000 in Nederland stukgelopen

  • Andere vormen van belasting (als houderschapbelasting en accijnzen op brandstof) vervullen nu al een rol in het kader van rekeningrijden

  • Deze vormen zullen ook bij rekeningrijden nodig blijven


Deze studie laat voorkomen dat het nemen van een beslissing over rekeningrijden niet over een nacht ijs genomen kan worden. Ook is het belangrijk het doel van rekeningrijden scherp te hebben en alternatieve maatregelen als verbeteringen in infrastructuur of openbaar vervoer uit te voeren.
Bovendien is het de vraag of rekeningrijden een oplossing biedt voor het gedefinieerde probleem: veel autoverkeer. Is er wel een voldoende alternatief, bijvoorbeeld in de vorm van openbaar vervoer? Naar aanleiding van een bericht in The Times geven 156 mensene en reactie op het fenomeen, de een uiteraard wat meer gefundeerd dan een ander. Enkele punten die worden gemaakt zijn wel duidelijk: kostenstijging, het al bestaan van rekeningrijden via de brandstoftax, het niet aanwezig zijn van afdoende openbaar vervoer, het prijsopdrijvende effect en het feit dat het mensen wel eens GBP15.000 per jaar zou kunnen kosten om van hun geadvsieerde route naar het werk gebruik te maken - pakweg 1/3 van hun jaarlijkse inkomsten.

Filedruk 6% gestegen

Verschillende nieuwssites hebben het al wel gepubliceerd: de filedruk is in 2006 met 6% gestegen. Met de A27 rond Gorinchem als toplocatie. Verdere woorden over effectiviteit van maatregelen zijn hierbij eigenlijk overbodig, maar een deel van de files zal wel zijn ontstaan door de wegwerkzaamheden die dit jaar hebben plaatsgevonden voor de verbeteringen aan de weg. Hopelijk met effect in 2007.

18.12.06

Vermijd de beprijzing, rijd minder

In Zuid-Afrika is het ook logisch: minder rijden verlicht de last van rekeningrijden. En een extraatje: als je de kinderen in een kleine auto naar school brengt, dan is de totale last rond de school ook minder. Of nog beter (dat staat niet in deze bijdrage): lopen of fietsend de kinderen wegbrengen. Dat is zelfs praktisch gratis en een van de veiligste manieren om de kinderen op school te brengen!

Beter benzine-accijnzen dan rekeningrijden

Een clevere redenatie op een forum: rekeningrijden laat mensen van de grote wegen naar de kleine gaan, waardoor fietsers deze onveilig gaan vinden en de auto gaan pakken. Dat betekent meer auto's, meer vervuiling en meer onveiligheid. Hogere belasting op de benzine geeft mensen ook de keuze om wel of geen geld uit te geven, maar ze zullen wel de meest gemakkelijke route nemen. Daardoor heeft dit niet het nadeel dat het autogebruik toeneemt als gevolg van het regel-instrument.

Goedkoop parkeren bij stations... was eerder gratis!

Hmmmm. Kreeg vandaag het persbericht van Q-Park, waarin een 'grote verbetering van de service' werd aangekondigd, namelijk aantrekkelijk en goedkoop parkeren bij stations om zo het P+R-reizen aantrekkelijker te maken. Dit moet denk ik enigszins genuanceerd worden. Nog redelijk kort geleden waren de P+R-parkeerplaatsen namelijk gratis in de meeste steden, maar nu moet vaak worden betaald voor het parkeren bij stations en de P+R-zuilen. Neem bijvoorbeeld Oss... sinds dat Q-Park deze P+R-parkeerplaats exploiteert is de capaciteitsproblematiek ervan geen issue meer. Gezien de tarieven is het aantal mensen dat van hieruit de trein pakt namelijk gedaald. Q-Park beheert ongeveer 8000 parkeerplaatsen bij 30 P+R stations.