21.7.08

'Solo' kilometerbeprijzingssysteem strijdig met Europa

Invoering van de kilometerheffing in Nederland betekent dat dit systeem moet kunnen samenwerken met internationale systemen. Op die manier kan Nederland voldoen aan Europese regelgeving. Voor de invoering betekent dit een extra kostenpost voor de Nederlandse overheid. Ook zouden marktpartijen moeten kunnen worden toegelaten om de kilometerheffing te innen. Op de Europese interne markt zou in elke auto namelijk maar een kastje nodig moeten zijn voor rekeningrijden. De Duitse Maut zou nu al strijdig zijn met de regels.

2.7.08

Werkt gratis openbaar vervoer nou wel of niet?

Of het Ministerie van VenW is de kluts kwijt of ik lees het zelf niet goed. In een bericht wordt gesproken van het feit dat gratis of goedkoop openbaar vervoer leidt tot sociaal-maatschappelijke winst voor ouderen, het vullen van lege stoelen in de bus en een betere regionale bereikbaarheid. Deze experimenten hebben nieuwe reizigers voor het OV getrokken. Het lijkt echter zo te zijn dat met name fietsers er gebruik van maken, ouderen het zien als mogelijkheid om goedkoper of extra trips te maken - de automobilist moet echter klem worden gezet om het OV in te gaan. Kaartjes moeten gemakkelijk te krijgen zijn en het netwerk moet snel en frequent werken, en er moet natuurlijk reistijd worden gewonnen. Binnenkort wordt verder geƫxperimenteerd rond andere thema's zodat de doelgroep van het OV in kaart kan worden gebracht. Gaan we hier in de spits ook nog iets aan hebben?

Eerste start rekeningrijden gaat komen

Het ministerie van V&W heeft nu een start gemaakt met 'verschillende projecten die de mobiliteit verbeteren'. Daarover worden afspraken gemaakt met verschillende gemeenten: Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Arnhem-Nijmegen. In eerste instantie is er een 'beprijzingsproject' waaraan pakweg 10.000 vrijwilligers meedoen. Laten we hopen dat de mededeling slaat op het betalen van mensen die gebruik maken van het openbaar vervoer (gratis) - en zo de spits mijden - en niet dat via een omweg (onder meer Utrechtse Baan in Den Haag, een gericht punt?) toch heffingen worden gelegd op auto's.