29.12.08

Oud-bewindslieden twijfelen aan rekeningrijden

Verschillende oud-ministers hebben het afgelopen weekeinde aangegeven dat zij denken dat de invoering van kilometerheffing gaat mislukken. De geleidelijke invoering van het systeem, te beginnen met de vrachtauto's in 2011, is al een tricky zaak. De regelgeving rond personenauto's wordt al helemaal warrig, met name op gebied van het milieu. In het voorjaar zal minister Eurlings moeten tonen wat hij waard is als hij de wet door de Tweede Kamer loodst.

28.12.08

16km file voor tolheffing

Het is tweede kerstdag in Engeland... de nationale start van de uitverkoop (dit jaar wellicht wat eerder door de economie, die winkels aanzette tot eerdere prijsverlaging). We stonden op die dag, midden op de dag, ongeveer 16km (10miles) in de file op de M25 clockwise, die eigenlijk werd veroorzaakt door de tolheffing onderaan de Queen Elizabeth brug over de Thames. En de afrit erna ga je naar de shopping mall Bluewater. Echter: zo vol als het voor het tolhokje was, zo rustig erna. Dat was dus de bottleneck. By the way - de toll voor de Dartford crossing is tegenwoordig GBP1.50 in plaats van GBP1.00... alleen in de nacht is het gratis geworden.

14.12.08

Sneller besluiten: achteraf inspraak wordt vooraf meedenken - Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Gaat het echt gebeuren? Sneller besluiten: achteraf inspraak wordt vooraf meedenken - Ministerie van Verkeer en Waterstaat - een snellere procedure in de voorbereiding van infrastructuur moet het mogelijk maken dat het land weer kan gaan bewegen! Wow. Alleen voorzie ik ook dat hiermee het probleem van de inspraak wordt verlegd naar voren en dat het nu door alle inspraak en medezeggenschap nog langer duurt voordat er spijkers met koppen geslagen kunnen worden. Het voordeel is dan wel dat de spijkers die worden geslagen waarschijnlijk rechter in het hout komen te staan. Het blijft afwachten maar in het belang van de mobiliteit een goed experiment. Nu nog daadkrachtige projectmanagers in het voortraject!

'Deel van Smidsbrug op slot' - Hilversum & Plassen - Gooi en Eemlander

Een staaltje ambtelijke kortzichtigheid is hier in dit artikel te zien... 'Deel van Smidsbrug op slot' - Hilversum & Plassen - Gooi en Eemlander. Er is veel niet-lokaal verkeer geconstateerd op Noordereinde en Zuideinde in 's-Gravenland. Dat moet natuurlijk geweerd worden vindt de gemeenschap. Ik ben benieuwd wanneer de meting heeft plaatsgevonden omdat tot voor enkele weken geleden pakweg vier maanden lang veel doorgaand verkeer over deze weg werd geleid omdat de N523 was afgesloten door werkzaamheden aan de rotonde van de Gabriëlweg en de N201. En de omleiding liep over Noordereinde en Zuidereinde...

8.12.08

Wetsvoorstel kilometerbeprijzing door Ministerraad

Een mijlpaal (of kilometerpaal?) voor minister Camiel Eurlings in de tocht naar rekeningrijden: het wetsvoorstel is door de ministerraad geloodst. Het gaat nu naar de Raad van State. In het voorstel staat wie er moet betalen, wanneer en hoeveel. Een beetje flauw is wel dat pas bij de behandeling van het voorstel in de Tweede Kamer bekend gaat worden wat de inhoud is. Of is die met opzet open gelaten zodat er in latere termijn kan worden ingevuld naar gelang draagkracht? En er zal een aantal problemen moeten worden opgelost, waaronder de prijs van de inning, de manier waarop geïnd gaat worden en de privacy.

Boek: Het infarct van Nederland

Donderdag 11 december is de ‘Dag van Verkeer en Mobiliteit’. Dit is tevens de dag waarop het eerste boek over het mobiliteitsprobleem wordt gepresenteerd. Namelijk: ‘Infarct. De naderende stilstand van Nederland’. De auteur, Luc van Bussel, is een ondernemer en een expert op filegebied en geeft met dit boek een ‘wake-up call’ voor de naderende stilstand op uiterlijk 15 mei 2020. In het boek beschrijft hij hoe het fileprobleem is ontstaan, hoeveel ernstiger het nog dreigt te worden en hoe het mobiliteitsprobleem kan worden opgelost. Het boek ‘Infarct’ geeft inzicht in de dramatische wijze waarop het Poldermodel en het Madurodambeleid de Nederlandse economie tot stilstand brengt. Het is dan ook de missie van het boek ‘Infarct’ het volledig informeren en tijdig mobiliseren van Nederland om de naderende stilstand voor te zijn.