27.1.09

Lijnenspel - en gevaar bij wegwerkzaamheden

Op verschillende plaatsen waar aan de weg wordt gewerkt maakt de rijbaan (op snelwegen) een slinger. Is nog wel te overleven. Overdag. In de avond wordt het wat lastiger te zien, maar gelukkig zijn er lijnen. Bij wegwerkzaamheden zijn deze echter van matige kwaliteit en nauwelijks te zien. Zeker niet als het regent: de A2 bij Utrecht rijd je momenteel geheel op de gok. Maar ook na oplevering van de Hollandse Brug (A6, oostelijke baan in noordelijke richting) zijn de lijnen tussen de rijstroken/banen zeer slecht zichtbaar. Bij licht gaat het nog wel, in het donker nauwelijks en bij regen rijd je op de gok. Gelukkig maakt de weg geen slingerbeweging meer maar echt lekker voelt 't niet. In het algemeen verbaast het me dat er niet meer ongevallen gebeuren.

13.1.09

Kamer neemt spoedwet wegverbreding aan

De Tweede Kamer neemt spoedwet wegverbreding aan klinkt bij velen als muziek in de oren. Eindelijk kunnen de voorbereidingen voor knelpunten sneller worden opgelost en kunnen we weer gaan rijden! Nu moeten we alleen nog een manier vinden om de werkzaamheden zelf sneller te laten verlopen. Nu duurt het jaaaaren voordat een weg een keer klaar is (Hollandse Brug reparatie nu pakweg 2 jaar en nog niet af, A2 Amsterdam-Utrecht drie jaar bezig, nog drie te gaan, enzovoort). Want ook dat houdt enorm op!

4.1.09

Ringwegenplannen rond Utrecht

Rond Utrecht en Amersfoort zijn plannen om de ringwegen aan te pakken. Uiteraard zijn er organisaties die tegen deze wegen protesteren, maar het voordeel is wel dat juist zij de plannen online publiceren. Vandaar dat u op de site die ik hier link een idee kunt krijgen van de mogelijke uitvoering. Rond Utrecht betekent dat een vergroting van het aantal rijstroken, onder meer op de A2 (nu in uitvoering), de A12 (onder andere met een nieuwe Galecopperbrug) en A27 (omstreden vanwege een nieuwe bak bij Amelisweerd). De noordelijke ringweg wordt een snelweg (al langer nodig volgens mij) en ten westen van Vleuten komt nog een omleiding (door het groene hart...). Ook bij Hoevelaken zijn plannen ontvouwen die de site aangeeft. De impact lijkt me echter relatief minder dan het toch al drukke en zeer centrale Utrecht.