27.11.09

Kilometerheffing lijkt fraudegevoelig - Security.NL

Peter Rietveld heeft een klein onderzoek gedaan en komt tot de conclusie dat kilometerheffing fraudegevoelig lijkt te zijn. Food for thought.

’Kamer beslist over spitstarief’ - alternatief OV?

Waar een vals gevoel van milieudruk tot een kerstboom van lasten kan leiden... het rekeningrijden kan alleen maar doorgaan als het draagvlak bestaat. Het aparte spitstarief blijft een heet hangijzer in de discussie die veel Nederlanders veel geld gaat kosten. Om op mijn werk in Lemmer te komen ga ik per jaar meer dan een maandsalaris aan kilometerheffing betalen, pakweg EUR4000. Wat openbaar vervoer is echt geen alternatief, je komt er gewoon niet op tijd! Dat geldt voor veel mensen. En of ik dat terughaal aan mindere 'bezitsbelasting'? Voor gebruikte auto's is dat sowieso een vraag. Overigens twijfelt ook de bestuursvoorzitter van Siemens Nederland aan de slagingskans van rekeningrijden. En dit bedrijf is een belangrijke kandidaat om de kastjes te gaan leveren! Wat is er nog meer nodig??? En wordt het OV beter? Zowel in kwaliteit als in fijnmazigheid?

20.11.09

3 misvattingen over goed leiderschap

Leiderschap kan worden aangeleerd, je moet leren samenwerken en je moet authentiek blijven of worden, om enkele misvattingen over goed leiderschap te pareren. Daarnaast moet je jouw waarden die je in een bedrijf propageert ook in de praktijk waarmaken. Dat leert men bij een bank waar ethiek hoog zou moeten staan en bij een andere Nederlandse tak van een beursgenoteerd bedrijf werd 'Valuing our People' op de proef gesteld.

19.11.09

Leefbaar Huizen tegen kilometerheffing

Leefbaar Huizen ageert tegen kilometerheffing en roept andere forensengemeenten op eveneens krachtig te protesteren tegen het rekeningrijden. Volgens deze partij worden de forensen de dupe van de maatregel en krijgen de rekening voor het reizen naar hun werk in een andere stad. In de Gooi en Eemlander meldt de fractievoorzitter dat forensen via de brandstof toch al meer betalen.

15.11.09

Chipcard OV een nieuwe vrije tariefsverhoging?

Rover wil meer toezicht tarieven ov-chipkaar omdat met name niet-houders van een OV chipkaart te veel zouden betalen. Een retourtje in de metro in Rotterdam zou richting de 5 euro gaan. Hoewel dit nog altijd redelijk opweegt tegen bijvoorbeeld parkeertarieven is dat natuurlijk niet correct. Persoonlijk vind ik het redelijk duister waar je een OV Chipkaart zou moeten halen als je niet ter plaatse bekend bent. En bij treinstations zijn de poortjes hoewel open, niet bijster gebruikersvriendelijk, bijvoorbeeld als je met koffers van Schiphol komt.

Kilometerheffingplannen stuiten op vrees

Nederland reageert nogal op de plannen om rekeningrijden daadwerkelijk in te voeren - en terecht. De Telegraaf ontvangt veel reacties vanwege de angst voor controle. De GPS kan (in de toekomst) de bewegingen van elke auto volgen en daardoor helemaal 100% geautomatiseerd ook boetes opleggen. Ook de tarifering roept vragen op... immers: de BPM wordt nu al vervangen door een milieubelasting maar feitelijk qua hoogte vergelijkbaar terwijl de kilometerprijs natuurlijk gemakkelijk kan worden aangepast. Ik betaal nu per jaar pakweg EUR1280 voor mijn middenklasse-diesel (overigens met relatief lage CO2-uitstoot maar de regering gaat de speciale regeling in het nadeel van diesels natuurlijk handhaven?), als ik 60.000km/jaar rijd wordt dat EUR4020, 3,5 maal zo veel. Ik rijd tweedehands dus mijn BPM-voordeel is nihil.