30.1.11

Draag zelf bij aan verbeterde navigatie

Wie op de smartphone gratis navigatie wil waarop de kaarten bijna real-time actueel kunnen worden gehouden, moet Waze installeren. Dit programma zorgt ervoor dat door het gebruik de kaarten worden verbeterd. Daardoor heeft dit programma de wegen rond de werkzaamheden bij de A2 rond Utrecht al letterlijk in kaart en ook de nieuwe situaties rond de afritten Vinkeveen en Breukelen. Bij de eerste afrit rijd je bij de meeste navi's nog in de akkers en krijg je vaak herberekeningen. Meldingen van snelheidscontroles, files, gevaren en andere berichten worden real-time aan alle gebruikers doorgegeven en op de kaart gemarkeerd. Dat is net zo gemakkelijk! Bovendien kunnen de gebruikers zelf aanpassingen doen in de kaarten die snel worden doorgevoerd. Een tip dus voor mensen die op zoek zijn naar navigatie voor de smartphone. Voor de meeste gangbare toestellen zijn apps beschikbaar.

ANWB vindt dat openbaar vervoer moet reorganiseren

De organisatie van het openbaar vervoer moet anders, vindt de ANWB. Vooral de chaos tijdens de winterperiode gaf de input aan deze stelling. De samenwerking op gebied van informatie tussen ProRail en NS was niet goed tijdens de brand in het verkeerscentrum in Utrecht en ook tijdens de winterperiode was de treinenloop ontregeld, waarbij reizigers in het ongewisse werden gelaten. Inmiddels is de NS verantwoordelijk gesteld voor alle communicatie op gebied van railverkeer.

19.1.11

Vanaf 2013 vignet voor Belgische wegen

Automobilisten gaan via een vignet betalen voor het gebruik van de wegen in België, vrachtwagens moeten aan de kilometerheffing. In België is een besluit genomen (ja, het is waar!) over dit heikele punt, ook in Europees opzicht. Er is een ontwerpakkoord klaar voor een tolsysteem op personenwagens. Dat voorziet erin dat buitenlandse personenwagens vanaf 2013 een wegenvignet nodig hebben op de Belgische wegen. Vrachtwagens betalen een kilometerheffing.
Het ontwerpakkoord moet een punt zetten achter een discussie die al jaren aansleept. Vlaanderen zocht jarenlang bondgenoten om buitenlanders en truckers mee(r) te laten betalen voor de slijtage aan de wegen, maar de samenwerking met Nederland en Wallonië daarover volgde een erg bochtig parcours. Nu Nederland definitief heeft afgehaakt, is de tijd rijp voor een beslissing. De manier waarop het vignet gaat worden geïnd is niet bekend, maar het gaat er komen. Zeker en vast.

Rekeningrijden test - of privacyverlies? in Leuven

Leuven start dit voorjaar met een testproject rond het rekeningrijden. Samen met NXP, IBM en andere bedrijven zullen enkele tientallen personen twee jaar rondrijden met een apparaat in de auto dat de verplaatsingen registreert en a rato van de gevolgde route of tijdstip een tarief oplegt. Dat meldt Datanews en wordt bevestigd door schepen Dirk Robbeets (sp.a). In deze testfase dienen de bedragen vanzelfsprekend niet effectief betaald te worden. Dit project, dat eerder al met succes uitgetest werd in Eindhoven, had normaliter al een jaar terug moeten starten in Leuven. De stad Leuven, die haar toelage van 50.000 euro handhaaft, wil met het project nagaan hoe de Leuvenaar zich verplaatst en of dit verplaatsingsgedrag te beïnvloeden is door gedifferentieerde tarieven naargelang keuze van weg en tijdstip.