15.8.06

Afrekenen met mobiliteit - als in Singapore?

De Amerikanen kijken jaloers naar Singapore als het gaat om het beheersen van de automobiliteit. De politiek begint al bij de aanschaf: eerst moet een autokoper een vergunning om een auto te kopen aanschaffen, gemiddeld $ 10.000. Deze worden via het internet geveild... dit is om de groei van het aantal auto's te beperken en mooier: de opbrengst gaat geheel naar de ontwikkeling van een openbaar vervoerssysteem. Is deze hobbel genomen, dan krijgen kopers van een hybride auto 40% van het aankoopbedrag terug. Benzineslurpende auto's moeten echter meer betalen. Daarnaast worden in de drukke tijden 'snelle' rijbanen belast door automatische tolheffing. Wie liever zijn geld uitspaart, kan altijd een (gratis of goedkopere) alternatieve route nemen. Dat duurt alleen langer... en in Nederland zou dat alternatief als sluiproute worden betiteld en ongetwijfeld even hard worden belast. Daarmee het mechanisme ontwrichtend...

Geen opmerkingen: