26.5.05

Milieu nauwelijks geholpen met kilometerheffing

Eveneens van de Telegraaf: volgens het Milieu- en Natuurplanbureau helpt de kilometerheffing nauwelijks om de knelpunten op te heffen of het milieu te verbeteren. Zij zien meer in een tolsysteem als in Duitsland, waarbij met name vrachtwagens naar milieucategorie en locatie worden aangeslagen. Hierbij treedt een snelle verschuiving op naar schonere vrachtwagens. De stichting pleit ook voor een lagere maximumsnelheid op knelpunten. Ook een landelijke heffing zou positief effect hebben, aldus Milieudefensie, zeker in combinatie met een verlaging van de maximum snelheid en hogere dieselaccijns. Dat laatste lijkt me zowel voor vrachtwagens als voor personenauto's overigens zinloos. De meeste mensen met een dieselauto moeten de kilometers gewoon maken en hebben daar geen of nauwelijks alternatieven voor. Verplicht stellen van roetfilters, ook op zware vrachtauto's en bussen, is dan zinvoller. Met accijnsverhoging op benzine kunnen de mensen die tussen de 10 en 30 km van het werk wonen wellicht bewogen worden op een andere manier naar hun werk te gaan. Dat kan de knelpunten ook aanzienlijk verlichten.

Geen opmerkingen: