12.5.05

Pro Auto verzet zich tegen Kilometerheffing

Voor de vierde keer is er een vergevorderd plan om te komen tot rekeningrijden, dit keer in de vorm van een kilometerheffing. Verkeersminister Peijs gaat er nu vanuit, dat er een groot maatschappelijk draagvlak is voor de kilometerheffing. De feiten liggen volgens Pro Auto thans niet anders dan in de drie voorgaande situaties.

Automobilisten rijden niet voor hun plezier in de spits bij de knelpunten. Over het algemeen gaat het om woon-werkverkeer. Het openbaar vervoer zit dan bomvol. Dat is dus geen alternatief. De fiets is beperkt inzetbaar en vormt evenmin een redelijk alternatief. Carpoolen heeft zijn beperkingen; toch carpoolen er dagelijks 750.000 automobilisten. De conclusie is, dat de automobilist in het woon/werkverkeer geen alternatief heeft. Dus dat wordt betaald in de file staan. Dit is niet redelijk.

De opbrengst van tolheffingen en de kilometerheffing zou volledig ten goede moeten komen aan wegenbouw en onderhoud. De wegenbelasting was een doelheffing. De opbrengst daarvan was puur bestemd voor de wegen. Na verloop van tijd kwam er een politieke samenstelling in de Tweede Kamer, die de opbrengst aan de algemene middelen ten goede liet komen. De overheid heeft zich naar de automobilisten toe al decennia lang een uiterst onbetrouwbare partner te zijn. Pro Auto zal zich tegen deze kilometerheffing verzetten en verwacht daarbij steun van de 7 miljoen automobilisten in Nederland.

1 opmerking:

Anoniem zei

het is helaas zo dat je dit domme volk niet op een lijn kan krijgen jammer hoor dan zouden ze in den haag wel uit een ander vaatje tappen