27.12.06

Engeland worstelt met rekeningrijden

Rekeningrijden in Engeland is een interessante discussie, waarnaar een onderzoek is gehouden dat wel de moeite van het bekijken waard is. Conclusies en overwegingen zijn onder meer:

  • Op dit moment wordt ad hoc aan rekeningrijden gedaan in steden en gebieden of op delen van wegen

  • De samenhang daarbij is momenteel ver te zoeken

  • Hoewel overal in Europa experimenten zijn gehouden ontbreekt een referentiekader voor integraal beleid voor een land

  • Draagvlak op regeringsniveau is belangrijk, maar zeker ook communicatie. Daarop is het in 2000 in Nederland stukgelopen

  • Andere vormen van belasting (als houderschapbelasting en accijnzen op brandstof) vervullen nu al een rol in het kader van rekeningrijden

  • Deze vormen zullen ook bij rekeningrijden nodig blijven


Deze studie laat voorkomen dat het nemen van een beslissing over rekeningrijden niet over een nacht ijs genomen kan worden. Ook is het belangrijk het doel van rekeningrijden scherp te hebben en alternatieve maatregelen als verbeteringen in infrastructuur of openbaar vervoer uit te voeren.
Bovendien is het de vraag of rekeningrijden een oplossing biedt voor het gedefinieerde probleem: veel autoverkeer. Is er wel een voldoende alternatief, bijvoorbeeld in de vorm van openbaar vervoer? Naar aanleiding van een bericht in The Times geven 156 mensene en reactie op het fenomeen, de een uiteraard wat meer gefundeerd dan een ander. Enkele punten die worden gemaakt zijn wel duidelijk: kostenstijging, het al bestaan van rekeningrijden via de brandstoftax, het niet aanwezig zijn van afdoende openbaar vervoer, het prijsopdrijvende effect en het feit dat het mensen wel eens GBP15.000 per jaar zou kunnen kosten om van hun geadvsieerde route naar het werk gebruik te maken - pakweg 1/3 van hun jaarlijkse inkomsten.

Geen opmerkingen: