15.11.09

Kilometerheffingplannen stuiten op vrees

Nederland reageert nogal op de plannen om rekeningrijden daadwerkelijk in te voeren - en terecht. De Telegraaf ontvangt veel reacties vanwege de angst voor controle. De GPS kan (in de toekomst) de bewegingen van elke auto volgen en daardoor helemaal 100% geautomatiseerd ook boetes opleggen. Ook de tarifering roept vragen op... immers: de BPM wordt nu al vervangen door een milieubelasting maar feitelijk qua hoogte vergelijkbaar terwijl de kilometerprijs natuurlijk gemakkelijk kan worden aangepast. Ik betaal nu per jaar pakweg EUR1280 voor mijn middenklasse-diesel (overigens met relatief lage CO2-uitstoot maar de regering gaat de speciale regeling in het nadeel van diesels natuurlijk handhaven?), als ik 60.000km/jaar rijd wordt dat EUR4020, 3,5 maal zo veel. Ik rijd tweedehands dus mijn BPM-voordeel is nihil.

Geen opmerkingen: